Facebook vs Instagram: welke is beter voor jouw strategie?
Als het gaat om sociale media marketing, blijft Facebook de grote man op de campus. Vanaf juni 2019 is Facebook uitgegroeid tot 2,38 miljard gebruikers, waarmee het het beste sociale mediaplatform is voor het totale aantal actieve gebruikers. In de afgelopen 15 jaar heeft Facebook de manier waarop we naar sociale netwerken kijken opnieuw geherdefinieerd en de mogelijkheden van sociale media voor bedrijven uitgebreid.
Dan is er de relatief nieuwe jongen op het blok, Instagram. Instagram, opgericht in 2010, heeft enorm veel succes gehad met het uitbreiden van zijn actieve gebruikersbestand. Vanaf juni 2018 is Instagram uitgegroeid tot maar liefst 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waardoor het zichzelf positioneert als een van de snelstgroeiende sociale medianetwerken wereldwijd.
Deze groei moet geen verrassing zijn. We bevinden ons op een plek waar mobiel domineert, waarbij gebruikers meer tijd besteden aan het wereldwijd browsen op mobiele apparaten. Met miljarden actieve gebruikers is het duidelijk dat deze sociale netwerksites krachtig zijn en veel mogelijkheden bieden voor uw merk om contact te houden met consumenten. Nog beter, Facebook en Instagram zijn hard aan het werk geweest om de kloof tussen gebruikersbases te overbruggen. Dingen zoals de mogelijkheid om een Instagram-plaatsing voor een Facebook-advertentie te hebben en ervoor te zorgen dat gebruikers Instagramverhalen rechtstreeks op Facebook kunnen delen, zijn slechts twee van de manieren waarop deze platforms momenten van synergie voor marketeers en gebruikers hebben gecreëerd.
Hoewel marketeers veel nieuwe opties kunnen integreren in hun strategieën, kun je niet altijd dezelfde technieken toepassen die je zou gebruiken voor Facebook op Instagram en vice versa. Laten we daarom een paar verschillen tussen de twee bekijken en u helpen begrijpen waar uw merk de aandacht op moet vestigen.